
Vilseledande om äventyrsbad Debattartikel

I Sundsvalls Tidning den 25 april kunde man läsa en nyhetsartikel med rubriken ”Positivt om

äventyrsbadet”. Artikeln handlade om den enkätundersökning som Gädehovs förvaltnings AB

gjort om, för att citera annonsen när undersökningen inleddes, ”Sundsvallsbornas inställning till

att etablera en badanläggning, med inriktning på äventyr, upplevelser, motion och rekreation i

Sundsvall”.

Problemet med undersökningen är att den inte är baserad på ett representativt urval

Sundsvallsbor. Istället fick människor själva välja om de ville delta, och dessutom belönades de

som lämnade in enkäten på Sporthallen med en gratis badbiljett. Konsekvensen av det är att

undersökningen, ens om 10 000 eller 20 000 Sundsvallsbor hade deltagit, inte kan säga någonting

om vad Sundsvallsborna generellt sett anser.

När Sundsvalls Tidnings journalist skriver om resultaten märks dock inga spår av kunskap om

hur man genomför – och redovisar – seriösa undersökningar. Istället inleds artikeln med orden

”Folkets röst ska avgöra om vi ska ha ett äventyrsbad eller inte. Den enkätundersökning som

pågick under tiden 23 februari till 21 mars visade att av de 517 svaren som kom in stöder 77

procent ett äventyrsbad”.

Det första felet i denna inledning handlar om orden ”folkets röst”. Enkätundersökningen mäter

helt enkelt inte ”folkets röst”. Det andra felet handlar om antalet svarande. Visserligen stämmer

det att 517 personer svarade på enkäten, men i Gärdehovs förvaltnings redovisning har man

undantagit de 385 svar som kom in genom Sporthallsbadet. Redovisningen utgår endast från

svaren via webbenkät och postenkät, vilka inte var fler än 132 svar.

I de etiska reglerna för press, radio och tv står det att ”Massmediernas roll i samhället och

allmänhetens förtroende för dessa medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling”. Där står

också ”var kritisk mot nyhetskällorna. Kontrollera sakuppgifter så noggrant som

omständigheterna medger…”.

I det här fallet har ett kommunalt bolag med intresse av att det ska bli ett äventyrsbad i Sundsvall

gjort en undermålig enkätundersökning – om det beror på okunskap eller därför att man vill

producera svar som stödjer den egna linjen må vara osagt. Sedan har Sundsvalls Tidning

publicerat en nyhetsartikel som om undersökningen vore seriöst och vetenskapligt utförd; en

nyhetsartikel som inte lever upp till de etiska reglerna för press, radio och tv och som dessutom

innehåller rena faktafel.

Resultatet har blivit en vilseledande undersökning och en vilseledande nyhetsartikel.

Jesper Strömbäck

Demokrati- och medieforskare vid Demokratiinstitutet/Mitthögskolan


